Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.10.2015 14:43 - РОДИТЕЛСКИ УМЕНИЯ: Онлайн Практически курс за родители на деца от 3 до 7 години - започва на 20.11.2015
Автор: roditelstvo Категория: Други   
Прочетен: 907 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 18.10.2015 18:28

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

 

На 20.11.2015 г. от 19:30 по On-Ed.com стартира онлайн курс за

 

 

РОДИТЕЛСКИ УМЕНИЯ:

Практически курс
 

 

 

за родители на деца от 3 до 7 г.

 

 

 image


 

            Родителството е сред най-прекрасните неща, които се случват на човек през неговия жизнен път. Давайки живот на едно ново човешко създание, вие заедно с него извървявате понякога не лекия път от ембриона до възрастния човек – мъж или жена, който, от своя страна, предава щафетата на живота по-нататък.

 

            Дали родителството ще е радост, предизвикателство, приключение или проблем и трудност, това до голяма степен зависи от вас, от вашите родителски умения да навигирате успешно или недотам успешно през премеждията на живота.

 

            Както често се казва, децата не идват на този свят с инструкция за ползване или с ръководство за отстраняване на повредите и всеки от нас по своему изминава целия период от раждането до пълнолетието, че и доста след това, опитвайки се да е достатъчно добър родител.

 

image


             Ако в по-далечната традиционна епоха родителите, и особено майките, са можели да разчитат на разширеното семейство в което са живеели – майки, баби, лели, сестри, свекърви, съседки и други,

 

а в по-близкото модерно време на своеобразната библия на майките – книгата на д-р Спок за отглеждането на децата,

 

то днес, в пост-модерния глобализиран, свързан, динамичен и донякъде мозаичен и хаотичен свят, пред много от родителите изниква въпроса как, при огромното разнообразие от възгледи, препоръки, книги, видеа и сайтове на различни специалисти – педиатри, психолози, педагози, както и от мненията на десетки и стотици майки от социалните мрежи, приятелки, колежки или телевизионни предавания, родителят да стане  достатъчно добра майка, или баща, и да намери пътя, който ще го изведе до желаната цел - позитивно, ефективно и мъдро родителство, което създава и развива щастливи, умни, добри и успешни в живота деца и юноши.

 image


 

 

Какви видове родителство има ?

 

 

 

            Най-общо, можем да говорим за реактивно, традиционно и осъзнато родителство.

 

 

           

            1. Реактивното (спонтанно, първосигнално, интуитивно) родителство е такова родителство, при което майката и бащата реагират до голяма степен първосигнално, спонтанно, без много-много да премислят и осъзнават какво, кога, как и защо да правят спрямо децата си. Те са водени обикновено от някаква спонтанна интуиция как да се държат с децата си. Понякога те успяват да са ефективни, но по-често това не е така.

 

 

             2. Традиционното родителство е родителство, което се основава на опита натрупан от предишните поколения родители за това кое е добро и лошо, ефективно и неефективно да се прави с децата. Такива родители познават и се съобразяват с мненията и очакванията на околните – своите майки и бащи, роднини, познати, съседи, колеги или приятели и внимават да не се злепоставят и излагат пред тях. Когато не знаят какво точно да  (на)правят с децата си, те често се допитват до мнението на околните или си спомнят своя опит от детството си или примери, на които лично са били свидетели.

 

             3. Осъзнатото родителство. В днешната пост-модерна епоха няма вече един единствен добър, правилен начин, подход или стратегия за отглеждане и възпитание на децата (като напр. наръчника на д-р Спок), а са налице и са популярни буквално десетки начини, книги, автори, всеки от които има своите привърженици, плюсове и минуси. Наред с това, все повече родители разбират, че изискванията, предизвикателствата и обстоятелствата на днешното време са доста различни от тези на техните родители и баби, а и децата стават все по-различни, най-малкото поради мощното навлизане на новите технологии (интернет, смартфони, интерактивна телевизия и др.) още в ранното им детство (моята внучка започна да ползва таблет още на 2 г.!). В тази ситуация, по наши наблюдения, се появиха две полярни тенденции за справяне с нея – едната, като че ли по-малка група родители, обикновено с по-високо културно и финансово ниво, по-амбициозни като родители, започнаха да търсят осъзнато някакви по-различни, често алтернативни, начини да бъдат родители на децата си от 2-рото десетилетие на 21 век и влагат много енергия, време и други ресурси в това. Другата тенденция, е точно обратната – объркани донякъде от мозаичността, множествеността, динамичността и дори хаотичността на съвременния живот, много родители отказват или не са в състояние да осмислят тази многомерност на живота и на родителството и предпочитат да се „хванат” за една конкретна школа, идея, подход, автор, книга и да я следват стриктно, защото това им дава усещане за яснота, сигурност, стабилност и ефективност като родители и хора. И двете насоки на действие са два вида осъзнато родителство (защото не се основават на чиста реактивност или на опита и традициите на миналите поколения), което само по себе си е добре и похвално, но и в двата случая акцентът, обикновено не е върху овладяване на ефективни родителски умения, а на обща „философия” и визия за родителството (в първия случай) или на конкретни рецепти за справяне с конкретни ситуации, поведения и проблеми с децата си, базирани на конкретен подход, автор или книга (във втория случай). Опитът на професионалните психолози, обаче, показва и доказва, че макар и водени от най-добри намерения, тези два подхода не са най-ефективните, а има по-добра трета стратегия, за която ще стане дума по-долу, която се основава на огромния натрупан на глобално ниво опит на милиони родители и хиляди психолози изразяващ се в родителски тренинг групи за ефективни и позитивни родителски умения, които се базират на доказани с много изследвания ефективни и успешни родителски програми.

 

image



 

 

Кои са начините да станем достатъчно добри осъзнати родители ?

 

 

            1. Един от най-лесните начини да се справяме с родителските си проблеми е да се снабдим с една или повече „рецептурни” книги по родителство, по подобие на книгите с рецепти за готвене. Но, както добре знаем, ползвайки рецепти от готварските книги, ще отбием номера пред мъжа си, но надали ще станем добри готвачи. По същия начин стоят нещата и с рецептурните книги за родителство – на българския книжен пазар има няколко такива, които предлагат лесни решения, обикновено за 100 или даже за 1001 родителски проблеми, но в дадения конкретен случай на вашето или на друго дете средният процент удачност и успешност би бил от порядъка на 20%-30%, максимум 40%, като причината за това е, че децата, както и родителите, са много различни и даден метод или подход действа при едни деца и  родители, но при други, най-често повечето, не действа. Този подход ние наричаме „рецептурен”.

 

 

2. Друг възможен подход е да ползваме опита на родители, които вече са минали по нашия път – било от сайтове в социалните мрежи, било на наши познати, приятели, колеги, роднини. Този подход е сравним по своята ефективност с предишния – между 20% и 40% и причината е същата – децата, а и ние сме различни и даден подход може да е бил ефективен при определени деца и родители, но не е задължително да е ефективен и в нашия случай. Този подход ние наричаме „една жена каза – ЕЖК.

 

 

3. Възможен е трети подход – да гледаме по телевизията или на видео в интернет, и дори да посетим психолог – който да ни обясни как да се реши даден родителски проблем. Ако психологът е достатъчно опитен и квалифициран и е члена на някоя от професионалните асоциации на психолози у нас, вероятността това да ви е полезно ще нарасне до 50-60%, но надали ще достигне повече, защото самите психолози, дори и добрите, са привърженици на една от няколкото стотин по-малки и дузината по-големи школи в психологията, всяка от които е полезна за едни случаи, но не е особено, или изобщо не е полезна за други случаи, поради това успешното справяне с даден проблем и случай, не е достатъчна гаранция, че ще се справи успешно и с вашия случай или проблем. Този подход ние наричаме медийно-експертен”.

 

 

4. Всъщност, от поне половин век, от началото на 60-те години на миналото столетие, има още един подход – това са тренингите за родителски умения. В тях се акцентира не толкова на общи знания за родителството или на конкретни рецепти за родители, а се представят и практикуват в група важни и ефективни родителски умения. Това е много популярна в целия свят форма на подпомагане на родителите – само в САЩ, например, годишно се организират между 50 и 100 хил. подобни групи за родителски умения, в които участват близо 1 млн. родители. У нас, за съжаление, подобна доказано ефективна практическа форма на подпомагане на родителите е изключителна рядкост – през 90-те години ние, група софийски практически психолози, се опитвахме да прилагаме една от най-популярните в света подобни системи – STEP (Systematic  Training for Effective Parenting), а от скоро друга, бургаска, група се опитва да популяризира най-старата, датираща от 1962 г., подобна система – P.E.T. (Parent Effectiveness Training), но също с доста скромен ефект. Една от причините за тази непопулярност на групите за родителски умения в България е желанието на значителна част от родителите много бързо – за минути, максимум за час-два по някакъв рецептурен начин, при това без да влагат много усилия, да започнат да се справят по-добре с родителските си проблеми, а има и една още по-важна причина – в повечето случаи българските родители не желаят да видят в себе си причината за своята недостатъчна родителска неефективност, а я търсят във външни спрямо себе си фактори – в самото дете, в другия родител, в бабата, в дядото, в братчето или сестричката, в другите деца, в учителките, в невисоките си доходи, и къде ли още не, но само не и в себе си. Това е много погрешна и масово разпространена нагласа и тя се явява една от най-важните пречки пред това родителите у нас по-бързо и по-успешно да овладяват ефективни родителски умения и практики. Ако използваме една популярна метафора, целта на тренингите за родителски умения е да научат родителите не само да приготвят добре рибени ястия, но и да се научат да ловят риби и други  морски дарове. Ние наричаме този подход «компетентностен».

 

 

5. Най-новата, примерно от 2000 г. насам, и най-ефективната стратегия за подпомагане на родителите са т.н. „основаващи се на доказателства” програми за формиране и практикуване на ефективни и позитивни родителски умения. Тези програми се базират не само на доказани с научни изследвания успешни начини за работа с родителите и с децата, но самите тези родителски програми са били подложени на редица изследвания, които доказват тяхната ефективност. Понастоящем по света има няколко десетки такива доказано ефективни програми за родителски умения, които се групират в няколко големи професионални направления:

 

- хуманистични (базирани на идеите на Карл Роджърс); 

- адлериански (базирани на идеите на А.Адлер, Р.Драйкърс и техните многобройни съвременни последователи);

- бихейвиорални (т.е. поведенчески);

 

- когнитивни или когнитивно-поведенчески (основаващи се на идеите на А.Бандура, А.Бек и др.); 

- социо-екологични (основаващи се на идеите на Ю.Бронфенбренър) и

- интегралистки (обединяващи идеи и подходи от предходните направления).

 

Тези общи подходи, техните конкретни школи и многобройните им приложения са малко познати у нас, което е доста тъжно, защото именно те са най-ефективната форма за подпомагане на родителите, това са и формите и механизмите, по които многобройните (десетки хиляди) специалисти по родителски умения по света подпомагат милионите родители, с които те работят. Поради някаква, странна за нас причина (вероятно поради липса на информираност), повечето български родители, ако въобще се основават на някакви професионални идеи, предпочитат да ползват рецептурния и ЕКЖ, или максимум медийно-експертния подходи – рецептурните книги, социалните мрежи и сайтове и медиите. Според нас, ако те искат да са наистина ефективни родители и да имат не ре-активен, а про-активен подход към децата си, е добре да преминат на следващото, по-професионално и, поради това, значително по-ефективно ниво на родителство – това на практически овладяните ключови родителски умения, чрез които те самостоятелно ще се справят с почти всички родителски проблеми и ще възпитат позитивни, самостоятелни и успешни деца. Този подход ние наричаме интегралистко-практичен и той е нашият избор, в който ви предлагаме да се включите.

 

image



 

 

Какво предлагаме ние в нашия практически курс за родителски умения?

 

В нашата система на работа ние се основаваме на подход от 5-то, последно поколение форми за подпомагане на родителите - а именно интегралистки микс, синтез от най-добрите родителски програми по света, основаващи своята работа на доказателства, показващи полезността и ефективността на използваните от тях начини и форми на работа с родителите. Или казано по-професионално, ние сме комбинирали най-доброто от хуманистичните, адлерианските, бихейвиоралните, когнитивните и социо-екологичните направления за родителски обучения в една нова интегрална система, която ние наричаме „Позитивно и Ефективно Родителство” (ПЕР), в която международно утвърдените методи на работа сме пречупили през собственият си значителен опит в работа с български родители и деца.

 

Именно на тази наша интегралистка програма за развитие на ефективни родителски умения и позитивни нагласи ние базираме практическият ни онлайн курса, който стартираме в края на октомври в сайта On-Ed.com, а от началото на ноември и като лице-в-лице тренинги..

 

Освен онлайн вариант (във вид на 2-часови видеосесии или уебинари всеки вторник от 19:30 ч.), желаещите това родители ще могат да практикуват и на живо предлаганите от нас родителски умения в ежеседмични вечерни кратки тренинги, (всеки четвъртък от 19 ч.), а в края на програмата, тези, които не са имали възможността да се включат в онлайн или в лице-в-лице формбтите на предлаганото от нас родителско обучение, ще могат да преминат интензивен 16-часов уикендов тренинг, в който ще се представи и проиграе в синтезиран практически насочен вид целия ни курс за съответната възраст на децата.

 

Нашата система ПЕР е направена така, че да покрие 3-те основни възрастови групи деца и юноши:

 

1) програма за родители на деца от 3 до 7 години

 

2) програма за родители на деца от 7 до 12 години;  

3) програма за родители на юноши от 12 до 18 години,

 

всяка от които програми отчита специфичните нужди, задачи и проблеми, от една страна, на децата и юношите от съответната възраст, а от друга страна, нуждите, задачите и проблемите на техните родители.

 

Всеки един от тези 3 цикъла започва с въвеждаща сесия, след което има по 2 блока от по 5 сесии – съответно един блок за базисни и един блок за напреднали родителски умения.

Във всяка сесия има:

- кратка теоретична част и

- основна практическа част, в която се показват и практикуват две или три родителски умения.

 

Във всяка сесия:

- представяме и поне по един тест, оценяващ един или друг аспект на поведението и личността на родителите или децата, както и примери.

- предлагаме и кратък анализ на препоръчвани книги по родителство, които са близки до темата на сесията, както и

- портрет на известен международен експерт в областта на родителството.

 

В заключение на всеки от трите цикъла отговаряме на конкретни въпроси на участниците в онлайн обучението или в лице-в-лице тренинга.

 

 image

 

 

            Кои са водещите на практическото обучение по родителски умения,

 

каква е неговата програма и

 

какви са формите и условията за включването ви в него

 

 

ще научите от следващите ни постове в настоящия блог.

 

 

 image




За повече информация и заявка за участие в тренингите за родителски умения се свържете с нас на
roditelstvo@abv.bg

 

 





Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: roditelstvo
Категория: Други
Прочетен: 8629
Постинги: 5
Коментари: 0
Гласове: 2
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930